Het ontstaan van DoenKids: Een interview met Trudy van Iwaarden - Krist
Op 4 juli 2012 schreef Trudy van Iwaarden – Krist DoenKids officieel in bij de Kamer van Koophandel. Hoe en waar is alles begonnen? Welke weg heeft Trudy afgelegd om te komen waar ze samen met haar team nu staat? Dat lees je in deze blog!
Waar werkte je voordat je met DoenKids begon?
Ik werkte bij een werving & selectiebureau voor de recreatiemarkt, voor animatie voor campings en bungalowparken. Daar ontwikkelden we een tool waarmee campings zelf activiteitenprogramma’s konden samenstellen via onze recreatheek. Bijvoorbeeld draaiboeken voor speurtochten, toneelstukken, knutselwerkjes, enzovoort.
Hoe ben je op het idee gekomen om een online database te laten bouwen voor de kinderopvang?
Toen mijn kinderen naar de opvang gingen dacht ik: “Waarom bestaat dit niet voor kinderbegeleiders? Iets waarmee ze met één druk op de knop ook een spel of speurtocht kunnen uitdraaien en niet zelf alles hoeven te verzinnen?” Ik zag ze namelijk worstelen met het uitschrijven van de activiteiten of het knippen en plakken van kaartjes voor bijvoorbeeld een spel als Levend Stratego. Er was in Nederland blijkbaar geen database en tool voor de kinderopvang.
Wat heb je toen met dit idee gedaan?
In april 2012 heb ik met mijn voormalige werkgevers een VOF opgericht. Zij hadden de financiële middelen om te investeren en ik de tijd en energie. Maar op een gegeven moment realiseerde ik me toch wel dat ik het volledig zelfstandig wilde doen. Ik zag mijzelf als de expert, want ik was degene die bij de opvangorganisaties langsging om te kijken waaraan behoefte was. In januari 2014 heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken en heb ik mijn oud-werkgevers uitgekocht. Een hele stap, maar het was net alsof het zo moest zijn want vanaf dat moment ging het eigenlijk echt goed lopen.
Het was wel een moeilijke stap, want ik was inmiddels alleenstaande moeder. Het was dus een gok, maar ik geloofde erin dat het zou lukken. Ik klopte aan bij alle Nederlandse kinderopvangbedrijven, want ik wist dat ik iets uniek had dat nog niet bestond in de wereld van de kinderopvang. Ik had helemaal nog geen netwerk in deze branche en speurde avonden lang op LinkedIn naar directeurs van kinderopvangorganisaties die ik zou kunnen benaderen. Omdat het niet meteen als een noodzakelijk product werd gezien, zoals kindplanning en personeelsplanning, heeft het een langere aanlooptijd gehad. Ik moest de meerwaarde van de database steeds laten zien.
Ik bood met DoenKids een brede oplossing voor de kinderopvang:
Grote kinderopvangorganisaties stapten aan boord en ik realiseerde me: “Dit kan ik niet meer alleen doen.” Inmiddels had ik een relatie gekregen en mijn nieuwe partner Alex deed in de avonduren de administratie. Onbetaald in eerste instantie en vanaf 2020 in loondienst, nog steeds naast zijn reguliere baan.
Ik werkte bij een werving & selectiebureau voor de recreatiemarkt, voor animatie voor campings en bungalowparken. Daar ontwikkelden we een tool waarmee campings zelf activiteitenprogramma’s konden samenstellen via onze recreatheek. Bijvoorbeeld draaiboeken voor speurtochten, toneelstukken, knutselwerkjes, enzovoort.
Hoe ben je op het idee gekomen om een online database te laten bouwen voor de kinderopvang?
Toen mijn kinderen naar de opvang gingen dacht ik: “Waarom bestaat dit niet voor kinderbegeleiders? Iets waarmee ze met één druk op de knop ook een spel of speurtocht kunnen uitdraaien en niet zelf alles hoeven te verzinnen?” Ik zag ze namelijk worstelen met het uitschrijven van de activiteiten of het knippen en plakken van kaartjes voor bijvoorbeeld een spel als Levend Stratego. Er was in Nederland blijkbaar geen database en tool voor de kinderopvang.
Wat heb je toen met dit idee gedaan?
In april 2012 heb ik met mijn voormalige werkgevers een VOF opgericht. Zij hadden de financiële middelen om te investeren en ik de tijd en energie. Maar op een gegeven moment realiseerde ik me toch wel dat ik het volledig zelfstandig wilde doen. Ik zag mijzelf als de expert, want ik was degene die bij de opvangorganisaties langsging om te kijken waaraan behoefte was. In januari 2014 heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken en heb ik mijn oud-werkgevers uitgekocht. Een hele stap, maar het was net alsof het zo moest zijn want vanaf dat moment ging het eigenlijk echt goed lopen.
Het was wel een moeilijke stap, want ik was inmiddels alleenstaande moeder. Het was dus een gok, maar ik geloofde erin dat het zou lukken. Ik klopte aan bij alle Nederlandse kinderopvangbedrijven, want ik wist dat ik iets uniek had dat nog niet bestond in de wereld van de kinderopvang. Ik had helemaal nog geen netwerk in deze branche en speurde avonden lang op LinkedIn naar directeurs van kinderopvangorganisaties die ik zou kunnen benaderen. Omdat het niet meteen als een noodzakelijk product werd gezien, zoals kindplanning en personeelsplanning, heeft het een langere aanlooptijd gehad. Ik moest de meerwaarde van de database steeds laten zien.
Ik bood met DoenKids een brede oplossing voor de kinderopvang:
- Professioneel uitgewerkte activiteiten;
- Inspiratie van creatief tot spel, van natuur tot techniek;
- Oudercommunicatie bevorderen door de activiteitenprogramma’s te koppelen met ouderportalen;
- Zichtbaar maken wat kinderopvang aan ontwikkelingsgerichte activiteiten kan bieden.
Grote kinderopvangorganisaties stapten aan boord en ik realiseerde me: “Dit kan ik niet meer alleen doen.” Inmiddels had ik een relatie gekregen en mijn nieuwe partner Alex deed in de avonduren de administratie. Onbetaald in eerste instantie en vanaf 2020 in loondienst, nog steeds naast zijn reguliere baan.
Wanneer besloot je om personeel aan te nemen?
'In het begin werkte ik met zelfstandigen, maar later besefte ik dat ik professionele activiteiten-ontwikkelaars, een pedagoog, een grafisch vormgever en trainers nodig had. Ik heb altijd geroepen: “Ik neem geen personeel in dienst!” Maar ja, ik nam ze dus toch in dienst. Ook op social media kregen we een enorm bereik: 50.000 Facebook-volgers en 12.000 op Instagram.
Wat was een cruciaal jaar voor DoenKids?
2019 was een cruciaal jaar. We draaiden nog op een oud platform uit de software -prehistorie. Op Goede Vrijdag 2019, ik zal het nooit vergeten, ontstond er buiten onze fout een enorme bug en dat was het moment waarop ik dacht: “Hoe lang kan ik nog verder met deze software?” Ik kende Peter en Marc van Konnect omdat ik uit IJsselmuiden kom en we al samenwerkten. Ik vroeg hen of ze iemand kenden die voor mij nieuwe software kon ontwikkelen. Marc bracht mij in contact met een oud-collega van hem en Peter, Jan van den Berg. Met zijn bedrijf SpringTree heeft hij DoenKids gebouwd.
Het was een ongelooflijke investering voor mij, maar het was de beste investering ooit!
Het was state of the art, met nieuwe technieken en ontzettend schaalbaar. We zijn eind 2019 live gegaan en in 2020 wilden we het oude product volledig uitfaseren. Toen zijn we ontzettend gaan groeien. Dat moest ook wel, want ik had torenhoge schulden natuurlijk.
En toen...?
In november 2020 kwam Peter bij ons op kantoor om koffie te drinken, ik dacht gewoon om even bij te praten. Toen dropte hij een bommetje: “Wil je DoenKids niet verkopen aan KidsKonnect?” In eerste instantie dacht ik meteen: “Nee, natuurlijk niet, dit is mijn levenswerk waar ik na een lange weg eindelijk de vruchten van ga plukken.”
Maar nadat ik er wat langer over nagedacht had, dacht ik wel: “Voor wie doe ik dit nu eigenlijk?” Dat is de medewerker in de kinderopvang. Het is eigenlijk belachelijk met hoeveel verschillende systemen zij op een dag moeten werken om alles goed te kunnen uitvoeren. Werken vanuit één systeem is veel beter en efficiënter voor hen.
Ik vond het ook een mooie stap: van kleine zelfstandige ondernemer een bedrijf opzetten en nu naar een groter bedrijf met veel meer mensen en diverse teams. Wat ik lastig vond was het loslaten van de gezellige hechte groep die we hadden, want bij verkoop heb je het niet meer alleen voor het zeggen... Maar ik kende Peter, Marc en Michiel goed en had vertrouwen in hen. Ik zag ook kansen voor mijn eigen team om verder te kunnen groeien en nieuwe mogelijkheden te krijgen. Ik had het nooit aan een wildvreemde partij verkocht. Ik begreep heel goed dat door het verkopen van DoenKids ik ook het product verder kon laten groeien. Ik zat met DoenKids wat dat betreft wel in een unieke positie, er is geen ander bedrijf met een dergelijk product en propositie.
Wat was jouw eerste reactie toen je hoorde dat DoenKids gaat uitbreiden naar België?
Toen ik voor het eerst hoorde dat DoenKids gaat uitbreiden naar België, was mijn reactie een mix van opwinding en uitdaging. Wie had dat gedacht?! Van een bedrijfje dat ik helemaal alleen runde naar een groot succesvol platform dat inmiddels ook in België beschikbaar is! Het voelt als een geweldige kans om ons uniek concept verder te verspreiden en de Belgische markt te betreden. En met het vertrouwen in het Deona team, weet ik dat we klaar zijn om deze nieuwe stap te zetten zodat we ook Belgische kinderbegeleiders kunnen helpen en inspireren met dit product!
'In het begin werkte ik met zelfstandigen, maar later besefte ik dat ik professionele activiteiten-ontwikkelaars, een pedagoog, een grafisch vormgever en trainers nodig had. Ik heb altijd geroepen: “Ik neem geen personeel in dienst!” Maar ja, ik nam ze dus toch in dienst. Ook op social media kregen we een enorm bereik: 50.000 Facebook-volgers en 12.000 op Instagram.
Wat was een cruciaal jaar voor DoenKids?
2019 was een cruciaal jaar. We draaiden nog op een oud platform uit de software -prehistorie. Op Goede Vrijdag 2019, ik zal het nooit vergeten, ontstond er buiten onze fout een enorme bug en dat was het moment waarop ik dacht: “Hoe lang kan ik nog verder met deze software?” Ik kende Peter en Marc van Konnect omdat ik uit IJsselmuiden kom en we al samenwerkten. Ik vroeg hen of ze iemand kenden die voor mij nieuwe software kon ontwikkelen. Marc bracht mij in contact met een oud-collega van hem en Peter, Jan van den Berg. Met zijn bedrijf SpringTree heeft hij DoenKids gebouwd.
Het was een ongelooflijke investering voor mij, maar het was de beste investering ooit!
Het was state of the art, met nieuwe technieken en ontzettend schaalbaar. We zijn eind 2019 live gegaan en in 2020 wilden we het oude product volledig uitfaseren. Toen zijn we ontzettend gaan groeien. Dat moest ook wel, want ik had torenhoge schulden natuurlijk.
En toen...?
In november 2020 kwam Peter bij ons op kantoor om koffie te drinken, ik dacht gewoon om even bij te praten. Toen dropte hij een bommetje: “Wil je DoenKids niet verkopen aan KidsKonnect?” In eerste instantie dacht ik meteen: “Nee, natuurlijk niet, dit is mijn levenswerk waar ik na een lange weg eindelijk de vruchten van ga plukken.”
Maar nadat ik er wat langer over nagedacht had, dacht ik wel: “Voor wie doe ik dit nu eigenlijk?” Dat is de medewerker in de kinderopvang. Het is eigenlijk belachelijk met hoeveel verschillende systemen zij op een dag moeten werken om alles goed te kunnen uitvoeren. Werken vanuit één systeem is veel beter en efficiënter voor hen.
Ik vond het ook een mooie stap: van kleine zelfstandige ondernemer een bedrijf opzetten en nu naar een groter bedrijf met veel meer mensen en diverse teams. Wat ik lastig vond was het loslaten van de gezellige hechte groep die we hadden, want bij verkoop heb je het niet meer alleen voor het zeggen... Maar ik kende Peter, Marc en Michiel goed en had vertrouwen in hen. Ik zag ook kansen voor mijn eigen team om verder te kunnen groeien en nieuwe mogelijkheden te krijgen. Ik had het nooit aan een wildvreemde partij verkocht. Ik begreep heel goed dat door het verkopen van DoenKids ik ook het product verder kon laten groeien. Ik zat met DoenKids wat dat betreft wel in een unieke positie, er is geen ander bedrijf met een dergelijk product en propositie.
Wat was jouw eerste reactie toen je hoorde dat DoenKids gaat uitbreiden naar België?
Toen ik voor het eerst hoorde dat DoenKids gaat uitbreiden naar België, was mijn reactie een mix van opwinding en uitdaging. Wie had dat gedacht?! Van een bedrijfje dat ik helemaal alleen runde naar een groot succesvol platform dat inmiddels ook in België beschikbaar is! Het voelt als een geweldige kans om ons uniek concept verder te verspreiden en de Belgische markt te betreden. En met het vertrouwen in het Deona team, weet ik dat we klaar zijn om deze nieuwe stap te zetten zodat we ook Belgische kinderbegeleiders kunnen helpen en inspireren met dit product!