Deona is onderdeel van KidsKonnect, klik hier voor meer informatie.
KidsKonnect
Request demoNews

Het pedagogisch raamwerk en DoenKids: waar theorie praktijk ontmoet

De impact van pedagogische kwaliteit in de kinderopvang is van onschatbare waarde.¹²⁵⁶⁷ Het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin is een cruciaal instrument om deze pedagogische kwaliteit te waarborgen. Het raamwerk definieert wat maatschappelijk en wetenschappelijk als kwaliteit wordt beschouwd, dient als basis voor monitoring en evaluatie, en fungeert als inspiratiebron voor de dagelijkse praktijk. Hoewel het geen handboek met voorschriften is, wordt wel verwacht dat de kinderopvang inspanningen levert om met dit pedagogisch raamwerk aan de slag te gaan.³
Holistisch kijken en partnerschap met ouders
Het pedagogisch raamwerk omarmt een holistische kijk op opvoeding, waarbij kinderen verschillende dingen tegelijk ervaren en zelf actief mee vormgeven aan hun ontwikkeling. Kinderbegeleiders bekijken de ontwikkeling van kinderen dus als een geheel. Dit wil ook zeggen dat pedagogische activiteiten en zorgactiviteiten onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Bovendien benadrukt een holistische benadering de rol van ouders als partners in de opvoeding. Kinderen kunnen namelijk niet los gezien worden van hun sociale en culturele context.⁴

De vier ervaringsgebieden als leidraad
Het pedagogisch raamwerk omschrijft vier ervaringsgebieden: 'Ik en de ander', 'Lichaam en beweging', 'Communicatie en expressie', en 'Verkennen van de wereld'. De vier ervaringsgebieden verschillen van elkaar, maar zijn ook integraal verweven. Concreet betekent dit dat elk spel en elke activiteit van kinderen verschillende ervaringsgebieden raakt (holistisch kijken).⁴ De ervaringsgebieden mogen niet gezien worden als concrete doelen of eindtermen, maar eerder als een leidraad voor observatie, documentatie en optimalisatie van de praktijk.³

DoenKids als ondersteuning voor de praktijk
 Als gevolg van de hoge werkdruk kan werken met ervaringsgebieden uitdagend zijn. Hier komt DoenKids om de hoek kijken als een online activiteitendatabase die volledig afgestemd is op het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin. Met de handige filterfunctie krijg je direct een overzicht van activiteiten die passen bij de gekozen ervaringsgebieden of sleutelervaringen. Vervolgens kan je de activiteit met slechts één klik openen en direct zien hoe je de ervaringsgebieden kan integreren. DoenKids maakt het eenvoudig om snel ervaringsgerichte activiteiten aan te bieden aan kinderen, waardoor de kwaliteit van de activiteiten omhoog gaat, en de werkdruk omlaag. Een echte win-win situatie!
Een voorbeeld uit de activiteit ‘Speurtocht door de supermarkt’.

Conclusie
Het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin vormt de essentiële visietekst over de pedagogische kwaliteit in de kinderopvang.³ DoenKids voegt hier een praktische dimensie aan toe, waardoor kinderbegeleiders op een eenvoudige en effectieve manier ervaringsgerichte activiteiten kunnen aanbieden. Samen dragen ze bij aan de ontwikkeling van kinderen en versterken ze de pedagogische kwaliteit in de kinderopvang.


Bronnen
¹ Burger, K. (2010). How does early childhood care and education affect cognitive development? An international review of the effects of early interventions for children from different social backgrounds. Early Childhood Research Quarterly, 25(2), 140-165.

² Engle, P., Fernald, L.C.H., Alderman, H., Behrman, J., O’Gara, C., Yousafzai, A., & The Global Child Development Steering Group. (2011). Child development 2. Strategies for reducing inequalities and improving developmental outcomes for young children in lowincome and middle-income countries. The Lancet Series, 378(9799), 1339-1353.

³ Janssen, J., Daems, M., Declercq, B., Hulpia, H., Van Cleynenbreugel, C., Laevers, F. & Vandenbroeck, M. (2016). MeMoQ Deelrapport 1. Het pedagogische raamwerk. Brussel – Gent – Leuven: Kind & Gezin – UGent – KU Leuven.

⁴ Kind en Gezin. (2014). Een pedagogisch raamwerk voor de kinderopvang van baby’s en peuters. Geraadpleegd op 20 februari 2024, van https://www.kindengezin.be/sites/default/files/2021-05/pedagogische-raamwerk.pdf

⁵ Lazzari, A., & Vandenbroeck, M. (2012). Literature Review of the Participation of Disadvantaged Children and families in ECEC Services in Europe. In J. Bennett (Ed.), Early childhood education and care (ECEC) for children from disadvantaged backgrounds: Findings from a European literature review and two case studies, Study commissioned by the Directorate general for Education and Culture. Brussels: European Commission.

⁶ Melhuish, E. (2011). Preschool matters. Science, 333, 299-300.

⁷ Sylva, K., Melhuish, E., Sammons, P., Siraj-Blatchford, I., & Taggart, B. (2004). The effective provision of preschool education (EPPE) project: Final report. Nothingham: DfES Publications - The Institute of Education.
All rights reserved KidsKonnect
Created by Clic.nl
This website uses cookies